UMNO puji raja tolak usulan darurat PM Malaysia

UMNO puji raja tolak usulan darurat PM Malaysia

Pernyataan Majelis Tinggi UMNO. ANTARA Foto/Agus Setiawan (1)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Rapat Majelis Kerja Tertinggi UMNO memuji keputusan Yang Di-Pertuan Agong Sultan Abdullah yang menolak usulan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk memberlakukan darurat nasional.

Pernyataan pers dengan atas nama Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi tersebut dibagikan kepada media yang menghadiri rapat yang berlangsung di Menara PWTC, Kuala Lumpur, Minggu malam.

UMNO mendukung perintah agong dan Majelis Raja-Raja Melayu untuk mengendurkan ketegangan politik dengan melakukan gencatan politik untuk memastikan kestabilan politik.

Mereka juga menyarankan inisiatif rekonsiliasi nasional dengan menyertakan semua partai politik dalam Perikatan Nasional dan partai-partai oposisi.

Majelis Kerja Tertinggi UMNO mengukuhkan keputusan sebelumnya tanpa kerjasama dengan PKR dan DAP serta anggota-anggota parlemen UMNO akan terus mendukung pemerintah Perikatan Nasional.

Kemudian memastikan ketetapan Musyawarah Besar UMNO untuk menguatkan Mufakat Nasional bersama Partai Islam Se-Malaysia (PAS).

Sejumlah anggota Majlis Tertinggi UMNO yang hadir diantaranya Datuk Seri Shahidan Kassim, Datuk Seri Azalina Othman Said dan Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.

Rapat berlangsung mulai pukul 20.00 hingga 24.00 waktu setempat.

Baca juga: PM Muhyiddin didesak mundur setelah raja tolak usulan status darurat
Baca juga: Raja-Raja Melayu tolak usulan darurat nasional perdana menteri
Baca juga: Muhyiddin memaklumi penolakan usulan darurat nasional
Pewarta : Agus Setiawan
Editor: Atman Ahdiat
COPYRIGHT © ANTARA 2020